OM MARXISMEN-LENINISMEN-MAOISMEN OM MAOISTISKT FORUM maoistisktforum@yahoo.se
Marxistiska skrifter Andra skrifter Artiklar V.f. Sverige
- det Nya Peru
Video / Kultur NOTISER Dokument: engelska
& spanska
4 MARX

3 LENIN
2 ORDF. MAO

1

ORDF. GONZALO

Folkrörelsen Peru och tidskriften Sol Rojo

Mera om meningsskiljaktigheterna mellan kamrat Togliatti och oss

- Några av Leninismens viktiga problem i världen i dag -

[Redaktionell artikel i R ö d a F a n a n den 4 mars 1963]


I. INLEDNING

Vid Italiens kommunistiska partis X. kongress riktade kamrat Togliatti ett öppet angrepp mot Kinas kommunistiska parti och framkallade därmed en offentlig debatt. - Under många år har han och andra kamrater i IKP i en hel serie frågor av principiell betydelse för den internationella kommunistiska rörelsen gjort många felaktiga uttalanden, som strider mot marxismen-leninismens grundsatser. Vi har allt ifrån början ogillat dessa uttalanden. Vi har emellertid inte gått i offentlig debatt mot Togliatti och de andra kamraterna och hade inte heller för avsikt att göra det. Vi har alltid tagit ställning för att stärka den internationella kommunistiska rörelsens enhet. Vi har alltid hållit på att förbindelserna mellan broderpartier ska handlas i överensstämmelse med de i Moskvadeklarationen och Moskvauttalandet fastställda principerna om oberoende, jämlikhet och skapande av enhet genom bilaterala eller multilaterala överläggningar eller konsultationer mellan broderpartier. Vi har alltid hävdat att inget parti bör på egen hand rikta anklagelser mot ett broderparti och än mindre förtala eller angripa det. Vi har beslutsamt och orubbligt hållit fast vid denna inställning på enhet. Togliatti och de andra kamraterna handlade tvärt emot våra förväntningar när de utnyttjade sin partikongress till att rikta offentliga angrepp mot Kinas kommunistiska parti. Vad kunde vi göra sedan de på detta sätt direkt utmanat oss till en offentlig debatt? Skulle vi hålla tyst som vi gjort ditintills? Skulle "ämbetsmän tillåtas att bränna ned husen medan vanligt folk förbjöds att tända så mycket som en lampa"? Nej och åter nej. Vi har absolut tvungna att svara. De lämnade oss inget annat val än att svara offentligt. Följaktligen publicerade vår tidning Folkets Dagblad den 31 dec. 1962 en ledare under rubriken "Meningsskiljaktigheterna mellan kamrat Togliatti och oss".

Togliatti och andra kamrater i IKP var alls inte glada över denna ledarartikel, och de offentliggjorde ytterligare en serie artiklar, som angrep oss. De förklarade att vår artikel "ofta brast i uttrycklig klarhet", var "högeligen abstrakt och formell" och "saknade sinne för realiteter" (Togliattis artikel "Låt oss föra diskussionen tillbaka i dess verkliga ram", i L´Unita för den 10 jan. 1963). De sade också att vi "inte var riktigt informerade" om läget i Italien och om IKP:s arbete (anförd artikel) och hade gjort oss skyldiga till en "uppenbar förfalskning" av IKP:s åsikter (Luigi Longo: "Maktfrågan", L´Unita den 16 jan. 1963). De anklagade oss för att vara "dogmatiker och sekterister, som gömmer sin opportunism bakom en ultrarevolutionär fraseologi" (a.a.) och så vidare. Togliatti och de andra kamraterna är hågade att fortsätta den offentliga debatten. Nåväl, låt den fortsätta!

I denna artikel ska vi, som svar på Togliattis och de andra kamraternas fortsatta angrepp mot oss, företa en mera detaljerad analys och kritik av de vilseledande uttalanden de gjort under en följd av år. När Togliatti och de övriga kamraterna läst vårt svar, ska vi se vilken hållning de kommer att inta - om de fortfarande vill påstå att vi "ofta brister i uttrycklig klarhet", att vi är "högeligen abstrakta och formella" och "saknar sinne för realiteter", att vi "inte är riktigt informera de" om läget i Italien och IKP:s arbete, att vi gör oss skyldiga till en "uppenbar förfalskning" av IKP:s åsikter och att vi är "dogmatiker och sekterister, som gömmer sin opportunism bakom en ultrarevolutionär fraseologi". Vi ska vänta och se.

Med ett ord, det går inte an för vissa personer att uppträda såsom ämbetsmannen, som påbjöd att folkets hus skulle brännas samtidigt som han förbjöd folket att tända så mycket som en lampa. Allmänheten har sedan urminnes tid aldrig godkänt dylik orättvisa. Dessutom kan meningsskiljaktigheterna oss kommunister emellan biläggas endast genom att fakta läggs fram och diskuteras rationellt men absolut inte genom att man intar den hållning herrar brukar använda mot sina tjänare. Arbetarna och kommunisterna i alla länder måste enas, men de kan enas endast på grundval av Moskvadeklarationen och Moskvauttalandet, på grundval av att de lägger fram fakta och diskuterar dessa rationellt, på grundval av ömsesidiga överläggningar på likställd fot och på grundval av marxismen-leninismen. Om det skulle röra sig om herrar, som svänger käppar över sina tjänares huvuden och manar till "enhet, enhet!", betyder detta i verkligheten "splittra, splittra!" Arbetarna i alla länder kommer inte att godta dylik splittringsverksamhet. Vi önskar enhet, och vi kommer aldrig att tillåta en handfull människor att hålla på med sin splittringsverksamhet.

 

II. VILKEN KARAKTÄR HAR DEN STORA DEBATT, SOM NU PÅGÅR BLAND KOMMUNISTERNA.

Som följd av den utmaning de moderna revisionisterna kastat ut mot marxist-leninisterna utvecklas nu inom den internationella kommunistiska rörelsen en vitt spridd debatt i problem rörande teori, grundlinje och politik. Denna debatt är av utomordentlig betydelse både för huruvida proletariatet och världens arbetande folk som helhet ska vinna framgång för sin sak eller lida bakslag och för mänsklighetens öde.

En ideologisk riktning i denna debatt är, som en summerande analys visar, en äkta proletär ideologi, det vill säga, revolutionär marxism-leninism, och den andra en borgerlig ideologi, som trängt in i arbetarnas led, det vill säga, en antimarxistisk ideologi. Allt sedan arbetarrörelsens uppkomst har borgarklassen gjort sitt yttersta för att ideologiskt korrumpera arbetarklassen i syfte att ställa rörelsen i sina egna grundläggande intressens tjänst, försvaga den revolutionära kamp som förs av folken i alla länder och leda folket vilse. I detta syfte antar borgerliga ideologiska riktningar olika former vid olika tider, än antar de högerform, än uppträder de i "vänster"-form. Historien om marxismen-leninismens utveckling är en historia om kamp mot borgerliga ideologiska riktningar vare sig de framträder till höger eller till vänster. Det är marxist-leninisternas plikt att handla som Marx, Engels, Lenin och Stalin gjorde, att inte undfly den utmaning som kommer från en eller annan borgerlig ideologisk riktning utan att krossa angrepp på teorins, grundlinjens och politikens område, när helst de förekommer, och utstaka den riktiga vägen till seger i proletariatets och de förtryckta folkens och nationernas kamp.

Sedan marxismen vann överhand inom arbetarrörelsen har ett antal strider utkämpats mellan marxister å ena och revisionister och opportunister å andra sidan. Bland dessa var två debatter, som hade den allra största historiska betydelse, och just nu pågår en tredje stor debatt. Den första var den stora debatt som Lenin förde mot Kautsky och Bernstein och andra revisionister och opportunister i Andra internationalen. Genom den ryckte marxismen upp i ett nytt utvecklingsstadium, den blev leninism, som är marxism under imperialismens och den proletära revolutionens epok. Den andra var den stora debatt som kommunisterna i Sovjetunionen och andra länder med Stalin i spetsen förde mot Trotsky, Bucharin och andra "vänster"-äventyrare och högeropportunister. Den försvarade framgångsrikt leninismen och klargjorde Lenins teori och taktik beträffande den proletära revolutionen, proletariatets diktatur, de förtryckta nationernas revolution och det socialistiska uppbygget. Jämsides med denna debatt pågick inom Kinas kommunistiska parti den häftiga och ganska långdragna debatt, som kamrat Mao Tse-tung förde mot "vänster"äventyrarna och högeropportunisterna i syfte att intimt förena marxismen-leninismens universella sanning med den kinesiska revolutionens konkreta praktik.

Den nu pågående stora debatten framkallades först av det öppna förräderi som Titoklocken i Jugoslavien begick mot marxismen-leninismen.

Titoklicken hade långt dess för innan slagit in på revisionismens väg. Den utnyttjade under vintern 1956 den antisovjetiska och antikommunistiska kampanj, som imperialisterna startat, till att dels föra propaganda mot marxismen-leninismen, dels bedriva undermineringsverksamhet inom de socialistiska länderna i samverkan med imperialistiska intriger. Denna propaganda och detta sabotage nådde sin klimax under den kontrarevolutionära revolten i Ungern. Det var då Tito höll sitt beryktade Pula-tal. Titoklicken gjorde sitt yttersta för att svärta ned det socialistiska systemet och förklarade, att "en genomgripande förändring av det politiska systemet är nödvändigt" i Ungern, och påstod, att de ungerska kamraterna "inte behöver slösa sina krafter på att försöka återuppbygga det kommunistiska partiet". (Jämför Kardeljs tal i Federala folkrepubliken Jugoslaviens nationalsamling, Borba den 8 dec. 1956.) Kommunisterna i alla länder förde en hård kamp mot detta förrädiska angrepp från Titoklickens sida. Vi hade i april 1956 publicerat artikeln "Om de historiska erfarenheterna av proletariatets diktatur". I slutet av december 1956 publicerade vid, med sikte direkt mot titoisternas angrepp, ytterligare en artikel "Mera om de historiska erfarenheterna av proletariatets diktatur". 1957 antog mötet med representanterna för de kommunistiska och arbetarpartierna i de socialistiska länderna den berömda Moskvadeklarationen. Denna deklaration utpekade uttryckligen revisionismen såsom huvudfaran inom den internationella kommunistiska rörelsen av i dag. Den brännmärkte de moderna revisionisterna därför att de "söker framställa marxismen-leninismens stora lära som ogiltig, och "föråldrad" och ger sken av att den skulle ha förlorat sin betydelse för samhällsutvecklingen". ("Deklaration av konferens med de socialistiska ländernas kommunistiska partier", Vår Tid nr 10, 1957.) Titoklicken vägrade att underteckna deklarationen och 1958 framlade den sitt alltigenom revisionistiska program, som den ställde upp emot Moskvadeklarationen. Detta program förkastades enhälligt av kommunisterna i alla länder. Men under den period som därefter följde, särskilt från 1959 och framöver, bröt ledarna för vissa kommunistiska partier mot den gemensamma överenskommelse som de tillstyrkt och underskrivit och gjorde titoliknande uttalanden. Därefter fann dessa personer det allt svårare behärska sig; deras språk blev alltmera besläktat med Titos, och de gjorde sitt bästa för att försköna de amerikanska imperialisterna. De riktade udden i sin kamp mot de broderpartier som beslutsamt håller fast vid marxismen-leninismen och de revolutionära principer som är nedlagda i Moskvadeklarationen och gjorde otyglade angrepp emot dem. Efter överläggning på likställd fot vid 1960 års konferens med representanterna för de kommunistiska och arbetarpartierna, nåddes överenskommelse ifråga om många meningsskiljaktigheter som uppstått mellan broderpartierna. Moskvauttalandet, som denna konferens antog, fördömde strängt ledarna för Jugoslaviens kommunisters förbund för deras förräderi mot marxismen-leninismen. Vi välkomnade hjärtligt den uppgörelse som uppnåtts av broderpartierna vid denna konferens och har i allt vårt handlande noga hållit fast vid och försvarat överenskommelsen. Men inte så långt därefter bröt ledarna för vissa broderpartier åter mot den gemensamma överenskommelse som de tillstyrkt och underskrivit, de gjorde offentliga angrepp på andra broderpartier vid sina egna kongresser och brottlade meningsskiljaktigheterna inom den internationella kommunistiska rörelsen för fienden. Medan de angrep broderpartier, lovprisade de översvallande Titoklicken och vältrade sig avsiktligt i träsket tillsammans med den.

Händelserna har visat att den moderna revisionistiska riktningen är en produkt under nya förhållanden av imperialismens politik. Därför är det oundvikligt att denna riktning har internationell karaktär och att den nu pågående debatten mellan marxist-leninisterna och de moderna revisionisterna liksom de tidigare debatterna utvecklas till en internationell debatt.

Den första stora debatten mellan marxist-leninisterna och revisionisterna och opportunisterna ledde till den stora socialistiska oktoberrevolutionens seger och bildandet av revolutionära partier av ny typ över hela världen. Den andra stora debatten ledde till seger i det socialistiska uppbygget i Sovjetunionen, seger i det antifascistiska världskriget, i vilket den stora Sovjetunionen var huvudkraften, seger för den socialistiska revolutionen i ett antal europeiska och asiatiska länder och seger för det kinesiska folkets stora revolution. Den nu pågående stora debatten äger rum i en epok under vilken det imperialistiska lägret håller på att falla sönder, socialismens krafter utvecklas och blir starkare, den stora revolutionära rörelsen i Asien, Afrika och Latinamerika väller fram och Europas och Amerikas mäktiga arbetarklass upplever ett nytt uppvaknande. Då de moderna revisionisterna startade den nuvarande debatten inbillade de sig att de kunde avskaffa marxismen-leninismen med ett enda slag, likvidera de förtryckta folkens och nationernas frihetskamp och rädda imperialisterna och reaktionärerna i olika länder från undergång. Men marxismen-leninismen kan inte avskaffas, folkens befrielsekamp kan inte likvideras och imperialisterna och reaktionärerna kan inte räddas undan det öde som väntar dem. De moderna revisionisterna är tvärtemot sina förhoppningar dömda att misslyckas i sitt skamliga försök.

Arbetarrörelsen i hela världen ställer alla marxister-leninister inför uppgiften att ge svar på den allmänna revision av marxismen-leninismen som de moderna revisionisterna företagit. Deras revisioner tjänar de aktuella behoven hos världsimperialismen, hos reaktionärerna i olika länder eller hos bourgeoisien i deras egna länder och syftar till att beröva marxismen-leninismen dess revolutionära anda. De kastar marxismen-leninismens mest elementära princip, principen om klasskampen, över bord, och det enda de vill ha kvar är den marxistisk-leninistiska etiketten.

I stället för, att i diskussionen om internationella och sociala problem utgå från den marxistisk-leninistiska klassanalysens synpunkt, utgår de moderna revisionisterna från den ytterligt hycklande borgerliga synpunkt, som ställer sig "över" klasserna. De rör ihop en massa antaganden och hypoteser, som är alltigenom subjektiva och utan varje verklig grund, och detta hopkok sätter de i stället för den vetenskapliga marxistisk-leninistiska undersökningen av samhället sådant det verkligen är. De ersätter den dialektiska och historiska materialismen med borgerlig pragmatism. Med ett ord, de ger sig hän åt en massa meningslös prat, som de själva måste ha svårt att förstå eller tro på, i syfte att föra arbetarklassen, de undertryckta folken och de undertryckta nationerna bakom ljuset.

Under de senaste åren har ett stort antal internationella tilldragelser burit vittne om att de moderna revisionisterna gjort bankrutt med sina teorier och sin politik. Likväl händer det, varje gång deras teorier och politik blir utskämda inför världens folk, att de, såsom Lenin en gång sade, "skryter med sin vanära" (Lenin: "Vad man inte bör efterliknas hos den tyska arbetarrörelsen", Samlade skrifter i urval, Arbetarkulturs förlag, bd 7, sid. 400). Utan att låta sig hejdas av någonting och utan hänsyn till konsekvenserna riktar de sin eldgivning mot de revolutionära marxist-leninisterna - deras bröder i andra länder - som dess för innan rått dem att inte hysa illusioner och inte handla så blint. Genom att ösa sin galla och vrede över andra inom den egna rörelsen försöker de bevisa att de vunnit en "seger" i sin fåfänga strävan att isolera de revolutionära marxist-leninisterna, att isolera alla sina bröder i andra länder som försvarar de revolutionära principerna.

Vad kan, under sådana omständigheter, alla sanna revolutionära marxist-leninister göra annat än anta de moderna revisionisternas utmaning? Då fråga är om meningsskiljaktigheter och dispyter i principsaker är det marxist-leninisters plikt att göra skillnad mellan rätt och orätt och att reda upp sakerna. I det gemensamma intresset av enhet mot fienden har vi alltid tagit ståndpunkt för en lösning genom interna parti-överläggningar, mot att man offentliggör meningsskiljaktigheterna inför fienden. Men eftersom vissa personer envisats med att göra dispyten offentlig, vilket annat alternativ har vi än att offentligen besvara deras utmaning?

På senaste tid har Kinas kommunistiska parti utsatts för rent orimliga angrepp. Angriparna har högljutt riktat en mängd uppkonstruerade anklagelser mot oss utan minsta hänsyn till fakta. Orsakerna till dessa angrepp är inte svåra att förstå. Och det är också klart som dagen var de, som planerat och genomfört dessa angrepp, placerar sig själva och vem de tagit som riktrote.

Vem som helst, som känner till de uttalanden vilka under senare år gjorts av kamrat Togliatti och andra kamrater i IKP, inser att det inte är någon tillfällighet att de vid IKP:s senaste kongress sällade sig till den kör som angriper Kinas kommunistiska partis marxist-leninistiska åsikter. En för marxismen-leninismen främmande ideologisk tråd löper rätt igenom teserna för IKP:s kongress och genom kamrat Togliattis rapport och slutord på kongressen. I stil härmed använde de vid behandlingen av både de internationella problemen och de inrikespolitiska italienska frågorna samma slags språk som används av socialdemokraterna och de moderna revisionisterna. En noggrann genomläsning av IKP:s teser och övriga dokument blottar att många av de formuleringar och synpunkter som de innehåller inte är alltför färska utan i stor utsträckning är desamma som användes av de gamla revisionisterna och som från början propagerats av de titoistiska revisionisterna i Jugoslavien.

Låt oss nu analysera teserna och IKP :s övriga hithörande dokument för att klart visa hur långt Togliatti och andra kamrater avlägsnat sig från marxismen-leninismen.

 

III. MOTSÄTTNINGAR I DEN SAMTIDA VÄRLDEN. KAMRAT TOGLIATTIS NYA IDEÉR


Kamrat Togliatti och några andra kamrater i Italiens kommunistiska parti gör sin värdering av det internationella läget till utgångspunkt för avvikelse i frågeställningarna.

Utgående från sin värdering har de format sina nya idéer, som de är mycket stolta över, rörande såväl internationella som inrikespolitiska frågor.

1. "I världskampen för fred och fredlig samexistens är det nödvändigt att kämpa för en internationell ekonomisk samarbetspolitik, som kommer att göra det möjligt att övervinna de motsättningar, vilka nu förhindrar en snabbare ekonomisk utveckling, som kommer att omvandlas till socialt framåtskridande." (Teser för IKP:s X. kongress.)

2. "Särskilt i Europa är det nödvändigt att utveckla ett odelat initiativ i syfte att lägga grunden för europeiskt ekonomiskt samarbete även mellan stater med olika samhällsstrukturer, vilket kommer att göra det möjligt att, inom ramen för Förenta nationernas ekonomiska och politiska organ, öka handeln, avskaffa eller sänka tullbarriärerna och göra gemensamma ingripanden för att befordra de underutvecklade områdenas utveckling." (Anfört arbete.)

3. "Man bör kräva ... utveckling av systematisk verksamhet för att övervinna Europas och världens uppdelning i block och samtidigt bryta ned de politiska och militära hinder som bevarar denna uppdelning", (A.a.) och "återuppbyggande av en enda världsmarknad". (A.a.)

4. Under den moderna militärteknikens betingelser "blir kriget något kvalitativt annat än det var i de förgångna. Inför denna förändring av krigets natur, kräver själva vår doktrin en ny omprövning." (Togliattis rapport vid IKP:s X. kongress, den 2 dec. 1962.)

5. "I det vi kämpar för fred och fredlig samexistens önskar vi att skapa en ny värld, vars främsta kännetecken kommer att vara att den är en värld utan krig." (Teser till IKP:s X.. kongress.)

6. "Kolonialregimen har nästan helt fallit ihop." (Togliattis rapport vid IKP:s X. kongress) "... det finns inte längre några inflytelsesfärer bevarade för imperialisterna i världen." (Togliattis tal vid IKP:s centralkommittés sammanträde den 21 juli 1960.)

7. "Det är ett faktum att det i den kapitalistiska världen i dag existerar en strävan till strukturreformer och reformer av en socialistisk natur, vilken är förbunden med ekonomiskt framåtskridande och produktivkrafternas nya expansion." (Togliattis rapport till IKP:s X. kongress.)

8. ". . . själva termen proletariatets diktatur kan anta ett innehåll som skiljer sig från det den hade under de hårda år då inbördeskriget rasade och det socialistiska uppbygget för första gången genomfördes i ett av kapitalismen inringat land." (Teser för IKP:s X. kongress.)

9. Då det gäller "att genomföra djupgående förändringar i den nuvarande ekonomiska och politiska strukturen" i de kapitalistiska länderna, "kan en funktion av första rangs betydelse falla ... på de parlamentariska institutionerna". (A.a.)

10. I det kapitalistiska Italien är det möjligt för "hela folket att få tillträde till statens ledning". (Togliattis rapport vid IKP:s X. kongress.) De demokratiska krafterna i Italien "kan bekämpa statens klasskaraktär och klassändamål, samtidigt som de helt accepterar och försvarar åtagandet att respektera konstitutionen." (Teser för IKP:s X. kongress.)

11. "Nationalisering", "planering" och "statligt ingripande" i det ekonomiska livet kan förvandlas till "instrument för kampen mot storkapitalets makt i syfte att träffa, beskära och bryta ned de stora monopolgruppernas välde". (Togliattis rapport vid IKP:s X. kongress.)

12. Bourgeoisiens styrande grupper kan nu godta "idéerna om att planera och göra upp program för ekonomin, vilka tidigare betraktades som socialistiska privilegier" och "detta kan vara ett tecken på att de objektiva betingelserna mognar för en övergång från kapitalism till socialism". (A.a.)

Vi summerar. De nya idéer som kamrat Togliatti och andra kamrater framlägger ger oss en bild av den samtida världen sådan de föreställer sig den. Trots det faktum, att de i sina teser och artiklar använder en viss marxistisk-leninistisk fraseologi som maskering och brukar många tvetydiga och bestickande formuleringar som en rökridå, kan de inte skyla kärnan i dessa idéer. Och den är att de försöker ersätta klasskamp med klassamarbete, proletär revolution med "strukturreform" och nationell frihetsrörelse med "gemensamt ingripande".

Dessa nya idéer, som framförts av Togliatti och de andra kamraterna, innebär att de antagonistiska sociala motsättningarna försvinner och att varandra motsatta samhälleliga krafter håller på att förenas till en enda enhet hela världen över. Sådana motsatta krafter som till exempel det socialistiska systemet och det kapitalistiska systemet, det socialistiska lägret och det imperialistiska lägret, de rivaliserande imperialistiska länderna, de imperialistiska länderna och de förtryckta nationerna, bourgeoisien och proletariatet och det arbetande folket i varje kapitalistiskt land, och de olika monopolkapitalistiska grupperna i varje imperialistisk land håller alla på att smälta samman eller kommer att sammansmälta till en enda enhet.

Det är svårt för oss att se någon skillnad mellan dessa nya idéer, som framlagts av Togliatti och andra kamrater, och den serie av befängda antimarxistiska och antileninistiska åsikter, som återfinns i Titoklickens program och gjort det så illa beryktat.

Dessa nya, av Togliatti och andra kamrater framlagda idéer innebär utan tvivel en mycket allvarlig utmaning mot marxismen-leninismens teori och ett försök att helt kasta den överända. Detta påminner oss om den titel Engels gav åt den bok han skrev i sin polemik mot Duehring: "Herr Eugen Deuhrings omvälvning av vetenskapen". Månne kamrat Togliatti nu ämnar följa i Duehrings fotspår och anställa en ny "omvälvning" - i marxismen-leninismens teori?

 

ETT RECEPT FÖR VÄRLDENS FÖRÄNDRING SOM RECEPTFÖRFATTAREN SJÄLV KNAPPAST TROR PÅ

Hur kan "de motsättningar som nu förhindrar en snabbare ekonomisk utveckling, som kommer att omvandlas till socialt framåtskridande" (Teser till IKP:s X. kongress) övervinnas?
Med andra ord, hur kan de antagonistiska sociala krafterna, de internationella och de som finns inom landet, sammansmältas till en enda enhet? Togliattis och andra kamraters svar är:

 

Genom att de socialistiska staterna, och i främsta rummet Sovjetunionen, utmanar de härskande bourgeoisieklasserna till fredlig tävlan, om upprättande av en ekonomisk och samhällelig ordning, som är i stånd att tillfredsställa all människornas och folkens längtan efter frihet, välstånd, oberoende och full utveckling av och respekt för den mänskliga personligheten, och till fredligt samarbete mellan alla stater. (A.a.)

Betyder inte detta, att det är möjligt att enbart genom fredlig tävlan mellan de socialistiska och de kapitalistiska länderna och utan en folkrevolution upprätta samma "ekonomiska och samhälleliga ordning" i de kapitalistiska länderna som i de socialistiska länderna? Om så är, betyder inte detta, att kapitalismen inte längre behöver vara kapitalism, att imperialismen inte längre behöver vara imperialism och att kapitalisterna kan sluta sitt kiv på liv och död om profiter och överprofiter i hemlandet och utomlands och i stället kan ingå i "fredligt samarbete" med alla folk och alla nationer för att tillfredsställa all människornas längtan?

Detta är ett recept som kamrat Togliatti uppfunnit för världens förändring. Men denna universalmedicin har inte bevisats hjälpa ens i den pågående utvecklingen i Italien? Hur kan då marxist-leninister så lättvindigt tro på den?

Det är allmänt känt - och särskilt marxist-leninister bör ha det i minnet - att Lenin kort efter oktoberrevolutionen framlade en politik för fredlig samexistens mellan det socialistiska landet och de kapitalistiska länderna och uttalade sig för ekonomisk tävlan dem emellan. Under större delen av de över fyrtio år som förflutit sedan den Socialistiska Sovjetunionens bildande har det i huvudsak rått ett tillstånd av fredlig samexistens mellan den och de kapitalistiska länderna. Vi anser den politik för fredlig samexistens, som följdes av Lenin och Stalin, såsom fullständigt riktig och nödvändig. Den visar att de socialistiska länderna varken önskar eller behöver använda våld för att lösa internationella tvister. Överlägsenheten hos de socialistiska systemet, sådant detta framträder i de socialistiska länderna, är en mäktig inspirationskälla förde undertryckta folken och nationerna. Efter Oktoberrevolutionen framhöll Lenin upprepade gånger att Sovjetunionens socialistiska uppbygge skulle ge ett exempel för hela den övriga världen. Han sade, att det kommunistiska systemet kan skapas av det segerrika proletariatet och att "denna uppgift är av världsomfattande betydelse" (Lenin: "Vårt inrikespolitiska och utrikespolitiska läge och partiets uppgifter", Samlade verk, bd 31, sid. 391, 4:e ryska uppl.) År 1921, när inbördeskriget var mer eller mindre avslutat och sovjetstaten övergick till fredligt uppbygge, ställde Lenin det socialistiska ekonomiska uppbygget såsom sovjetstatens huvuduppgift. Han sade: "För närvarande är det genom vår ekonomiska politik som vi utövar vårt största inflytande på den internationella revolutionen." (Lenin: "RKP (b:s) Allryska konferens", Samlade verk, bd 32, s. 413, 4:e ryska uppl.) Lenins åsikt var riktig. Precis som han sade har socialismens krafter utövat ett växande inflytande på det internationella läget. Men Lenin sade aldrig att uppbyggandet av en sovjetstat kunde träda i stället för folkens i alla länder kamp för att befria sig själva. De historiska händelserna under de över fyrtio år som Sovjetunionen existerat har också visat att en revolution eller en omvandling av samhällssystemet i vilket land det vara må är en angelägenhet för folket i vederbörande land och att den fredliga samexistensens och den fredliga tävlans politik, som de socialistiska staterna för, omöjligen kan få en förändring av samhällssystemet i något annat land till följd. Vilka skäl har Togliatti och andra kamrater för att tro att de socialistiska länderna, genom att föra en politik för fredlig samexistens och fredlig tävlan, kan förändra samhällssystemets utseende i alla andra länder och upprätta "en ekonomisk och samhällelig ordning" som är i stånd att tillfredsställa all människors längtan?

Givetvis är varken kamrat Togliatti eller de andra i något avseende så helhjärtade i tron på sitt eget recept. Därför säger de i fortsättningen i teserna "de härskande grupperna i de imperialistiska länderna vill emellertid inte uppge sitt herravälde över hela världen".

Men kamrat Togliatti och de övriga söker inte att på grundval av lagarna för den samhälleliga utvecklingen finna ut varför de härskande grupperna i de imperialistiska länderna "inte vill uppge sitt herravälde över hela världen". De hävdar helt enkelt att orsaken är den att de härskande grupperna i de imperialistiska länderna har en felaktig uppfattning eller "förståelse" av världsläget och att även "osäkerheten i det internationella läget" (Teser till IKP:s X. kongress) uppstår just precis ur denna felaktiga uppfattning eller "förståelse".

Hur kan man ur marxistisk-leninistisk synpunkt reducera imperialisternas försök att bevara sitt herravälde, osäkerheten i det internationella läget etc. enbart till en fråga om förståelse från de härskande gruppernas sida i de imperialistiska länderna och inte betrakta deras handlingar såsom överensstämmande med lagarna för kapitalismen-imperialismens utveckling? Hur kan man anta att samhällssystemet i olika länder, i och med att de härskande grupperna i de imperialistiska länderna vinner en "riktig förståelse" och i och med att deras ledare blir "förnuftiga", ska radikalt förändras utan klasskamp och utan att folken i dessa länder gör revolution?

 

TVÅ FUNDAMENTALT SKILDA SYNPUNKTER PÅ MOT SÄTTNINGAR I VÄRLDEN

Då de analyserar det nuvarande internationella läget måste marxist-leninister begripa summan och kontentan av de politiska och ekonomiska fakta angående olika länder och vara klara över följande huvudmotsättningar: motsättningen mellan det socialistiska lägret och det imperialistiska lägret, motsättningen mellan de imperialistiska länderna, motsättningen mellan de imperialistiska länderna och de undertryckta nationerna, motsättningen mellan bourgeoisie och proletariat och det övriga arbetande folket i varje kapitalistiskt land, motsättningen mellan de olika monopolistgrupperna i varje kapitalistiskt land, motsättningen mellan monopolkapitalisterna och de små och mellanstora kapitalisterna i varje kapitalistiskt land, etc. Uppenbarligen är det endast genom att vara klara över dessa motsättningar, genom att analysera dem och deras förändringar vid olika tidpunkter och genom att fastställa var de utmärkande motsättningarna vid en given tid har sin brännpunkt, som arbetarklassens politiska partier kan göra en riktig värdering av det internationella och inrikespolitiska läget och skapa en hållbar teoretisk grundval för sin politik. Tyvärr är det just dessa motsättningar som Togliatti och de övriga kamraterna ha underlåtit att allvarligt ta i betraktande i sina teser, och följaktligen har hela deras program oundvikligen avvikit från marxismen-leninismens bana.

Naturligtvis nämner Togliatti och de andra kamraterna i sina teser många motsättningar, men förunderligt nog har han, som kallar sig själv en marxist-leninist, undvikit just de ovannämnda huvudmotsättningarna.

Följande motsättningar i det internationella läget är uppräknade i det avsnitt av teserna som rör den europeiska gemensamma marknaden:

 

... den ökade ekonomiska rivaliteten mellan de stora kapitalistiska länderna åtföljes av en klart betonad tendens icke blott till internationella överenskommelser mellan de stora monopolen utan också till skapande av organiska ekonomiska och handelsförbund mellan grupper av stater. Den utvidgning av marknaderna som har blivit resultatet av ett av dessa förbund (den europeiska gemensamma marknaden) i Västeuropa, har stimulerat den ekonomiska utvecklingen i vissa länder (Italien, Förbundsrepubliken Tyskland). Ekonomiskt integration, genomförd under de stora monopolgruppernas ledning och ianslutning till atlantpolitiken för upprustning och krig, har såväl internationellt som i enskilda länder skapat nya motsättningar mellan utvecklingen i vissa högt industrialiserade områden och den beständiga och till och med relativt ökande efterblivenheten och nedgången i andra, mellan takten i produktionstillväxten inom å ena sidan industrin och å andra sidan jordbruket, vilket allestädes upplever en period av allvarliga svårigheter och kriser; mellan tämligen stora områden av välstånd med en hög konsumtionsnivå och större områden med låga löner, underkonsumtion och fattigdom; mellan de enorma mängder av värden som förintas inte endast i upprustningen utan på improduktiva utgifter och otyglad lyx och omöjligheten av att lösa problem som är livsviktiga för massorna och för framåtskridandet (bostadsfrågan, utbildning, social trygghet o.s.v.)

Här lämnas en lång lista på så kallade motsättningar eller "nya motsättningar", men likväl omnämnes icke motsättningarna mellan klasserna, motsättningen mellan imperialisterna och deras lakejer å ena sidan och världens folk å den andra etc. Togliatti och de andra kamraterna beskriver motsättningarna "såväl internationellt som i enskilda länder" såsom motsättningar mellan industriellt utvecklade och industriellt underutvecklade områden och mellan områden med välstånd och områden med fattigdom.

De erkänner att det består en ekonomisk rivalitet mellan de kapitalistiska länderna, mellan de stora kapitalistiska monopolgrupperna och grupper av stater, men den slutsats de drar är att motsättningarna inte har med klasserna att göra eller är motsättningarna över klasserna. De anser, att motsättningarna mellan de imperialistiska länderna kan utjämnas eller till och med avskaffas genom "internationella överenskommelser mellan de stora monopolen" och "skapande av organiska ekonomiska och handelsförbund mellan grupper av stater". Ett faktum är att denna åsikt plagierar den teori om "ultraimperialismen" som företräddes av de gamla revisionisterna, och den är, som Lenin sade, "ultranonsens".

Det är väl bekant att Lenin under den imperialistiska epoken uppställde den viktiga tesen att "den ekonomiska och politiska utvecklingens olikmässighet är en absolut lag för kapitalismen". (Lenin: "Om parollen Europas förenta stater, Valda verk, bd I, andra delen, sid. 431). De kapitalistiska ländernas olikmässiga utveckling under den imperialistiska epoken tar form av språng, i vilka de som tidigare släpat efter kommer i teten och de som tidigare befunnit sig i teten sackar bakut. Denna obevekliga lag, om kapitalismen olikmässiga utveckling, gäller ännu efter andra världskriget. De amerikanska imperialisterna och revisionisterna och opportunisterna har hela tiden förkunnat att den amerikanska kapitalismens utveckling genombryter denna obevekliga lag, men tempot i den ekonomiska utvecklingen i Japan, Västtyskland, Italien, Frankrike och vissa andra kapitalistiska länder har under många år efter kriget överskridit det som Förenta Staterna kan uppvisa. Förenta Staternas betydelse i den kapitalistiska världshushållningen har sjunkit. År 1948 utgjorde Förenta Staternas industriella produktion 53,4 procent av hela den kapitalistiska världens. Men fram till 1960 hade den sjunkit till 44,1 procent och 1961 sjönk den till 43 procent.

Ehuru tempot i den amerikanska kapitalistismens ekonomiska utveckling ligger efter det som ett antal andra kapitalistiska stater kan uppvisa, har Förenta staterna inte helt och hållet förlorat sin monopolställning i den kapitalistiska världen. Följaktligen bemödar sig å ena sidan Förenta staterna hårt att bevara och utvidga sin monopolistiska och dominerande ställning i denna värld och å andra sidan strävar de övriga imperialistiska och kapitalistiska länderna att skaka av sig de amerikanska imperialisternas kontroll. Detta är en framträdande och allt mera akut verklig motsättning i den kapitalistiska världens politisk-ekonomiska system. Förutom denna motsättning mellan den amerikanska imperialismen och de övriga imperialistiska länderna, består det motsättningar mellan andra imperialistiska länder och andra kapitalistiska länder. Motsättningarna mellan de imperialistiska makterna måste nödvändigt ge upphov till, och har faktiskt också framkallat en intensifierad kamp om marknader, investeringsmöjligheter och råvarukällor. Här har vi ett sammanflätat mönster av kamp mellan den gamla och den nya kolonialismen och mellan de segrande och de besegrade imperialistiska nationerna. Fallet Kongo, den aktuella trätan om den europeiska gemensamma marknaden och den konflikt som uppkommer till följd av de restriktioner Förenta staterna nyligen lade på importer från Japan är slående exempel på kamp av detta slag.

Ehuru "den amerikanska kapitalismens absoluta ekonomiska överlägsenhet", enligt teserna till IKP:s X kongress, "håller på att förflyktas till följd av en av dessa processer av olikmässig utveckling och språng som hör till kapitalismens och imperialismens säregenheter", har Togliatti och de övriga kamraterna inte lyckat att i denna nya företeelse varsebli faktum att motsättningarna inom den kapitalistiska världen växer både på bredden och på djupet. De har inte heller lyckats upptäcka att denna nya företeelse kommer att framkalla ett nytt läge med skarpa strider på liv och död mellan de imperialistiska makterna och hårda strider mellan de olika monopolgrupperna inom varje imperialistiskt land och mellan proletariatet och det arbetande folket å ena och monopolkapitalisterna a andra sidan i varje kapitalistiskt land. Det bör särskilt framhävas, att den imperialistkontrollerade världsmarknadens område avsevärt minskats genom den socialistiska revolutionens seger i ett antal länder. Dessutom har det förhållandet att många av Asiens, Afrikas och Latinamerikas länder framträtt såsom nationellt oberoende, skakat det imperialistiska ekonomiska monopolet i dessa områden. Under dessa omständigheter har den hårda kamp som rasar i den kapitalistiska världen inte försvagats utan blivit häftigare än förr.

Det existerar nu två väsentligt åtskilda ekonomiska världssystem - det socialistiska systemet och det kapitalistiska systemet - och två ömsesidigt antagonistiska världsläger - det socialistiska lägret och det imperialistiska lägret. Under händelsernas gång har socialismens styrka blivit större än imperialismens. De socialistiska ländernas styrka förbunden med den som representeras av de revolutionära folken i alla länder, av den nationella befrielserörelsen och av fredsrörelsen är utan tvivel mycket större än imperialisternas och deras lakejers styrka. Med andra ord, ser man till styrkebalansen i världen som helhet, ligger överlägsenheten hos socialismen och de revolutionära folken och icke hos imperialisterna; den tillhör de krafter som försvarar världsfreden och inte de imperialistiska krigskrafterna. "Östanvinden förhärskar över västanvinden", som vi kinesiska kommunister uttrycker saken.: Det är ytterligt felaktigt att inte ta med i räkningen denna väldiga förändring i styrkebalansen i världen efter andra världskriget. Denna förändring har emellertid inte gjort slut på de i den kapitalistiska världen inneboende motsättningarna, har inte förändrat överlevandets djungellag i det kapitalistiska samhället och utesluter inte möjligheten av att de imperialistiska länderna splittras i block och i förfäktandet av sina egna intressen ger sig in i alla slags konflikter.

Hur kan man säga att skillnaden mellan kapitalismens och socialismens tvenne samhällssystem automatiskt kommer att försvinna som resultat av förändringen av styrkebalansen i världen?

Hur kan man göra gällande att den kapitalistiska världens olika inneboende motsättningar automatiskt kommer att försvinna såsom resultat av denna förändring i styrkebalansen i världen?

Hur kan man påstå att de härskande krafterna i de kapitalistiska länderna frivilligt kommer att avträda från historiens scen såsom resultat av denna förändring i kraftbalansen i världen?

Och ändå möter man just dessa åsikter i Togliattis och de andra kamraternas program.

 

MOTSÄTTNINGARNAS BRÄNNPUNKT I VÄRLDEN EFTER ANDRA VÄRLDSKRIGET

Togliatti och andra kamrater existerar som fysiska personer i den kapitalistiska världen men i tankarna vistas de i utopiernas drömvärld.

Som kommunister i den kapitalistiska världen, borde de ta den marxistisk-leninistiska klassanalysen som grundval och utgående från världsläget som helhet analysera motsättningen mellan de socialistiska och imperialistiska lägren och lägga vikt vid att analysera motsättningarna mellan de imperialistiska makterna, mellan de imperialistiska makterna och de förtryckta nationerna och mellan bourgeoisien och proletariatet och det övriga arbetande folket i varje imperialistiskt land i syfte att utstaka den rätta kursen för proletariatet i sitt eget land och alla de förtryckta folken och nationerna. Men beklagligtvis har Togliatti och de andra underlåtit att göra detta. De bara ger sig hän åt ovidkommande meningslösheter om motsättningar medan de i verkligheten skyler över dem och försöker att vilseleda det italienska proletariatet och alla de förtryckta folken och nationerna.

Liksom Tito, framställer Togliatti motsättningen mellan de imperialistiska och socialistiska lägren såsom "förekomsten av två mot varandra ställda stora militära block" (Togliattis rapport vid IKP:s X. kongress) och anser att man genom att "förändra detta läge" kan förverkliga en ny värld "utan krig", en värld av "fredlig samverkan" (A.a.) och få motsättningen mellan de två huvudsakliga samhällssystemen i världen att försvinna.

Dessa av kamrat Togliatti företrädda idéer är lite för naiva. Dag efter dag kan han fortsätta att hoppas på att de härskande i de imperialistiska länderna ska bli "förnuftiga", men imperialisterna kommer aldrig att uppfylla hans önskningar genom att frivilligt avrusta sig själva eller ändra sitt samhällssystem. I grund och botten kan hans idéer endast innebära att de socialistiska länderna bör uppge eller avskaffa sitt försvar och att det bör ske en liberaliserad "fredlig evolution" eller "spontan evolution" av det socialistiska systemet i riktning mot kapitalismen, vilket imperialisterna alltid har hoppats på.

Motsättningen mellan de imperialistiska och socialistiska lägren är en motsättning mellan två samhällssystem, en grundläggande världsmotsättning, som utan tvivel är akut. Hur kan en marxist-leninist betrakta den som en motsättning mellan två militärblock i stället för mellan två samhällssystem?

En marxist-leninist bör inte heller betrakta motsättningarna i världen såsom enbart och uteslutande motsättningar mellan de imperialistiska och socialistiska lägren.

Det måste framhållas att de socialistiska länderna till följd av sitt samhälles natur inte har behov av, inte kan, inte bör och inte får bedriva yttre expansion. De har sina egna inre marknader, och särskilt Kina och Sovjetunionen har mycket stora inre marknader. Samtidigt bör dock de socialistiska länder bedriva internationell handel i överensstämmelse med principen om jämlikhet och ömsesidig fördel, men det är inte nödvändigt för dem att kivas med de imperialistiska länderna om marknader och inflytelsesfärer, och de är absolut inte i behov av konflikter, alldeles särskilt inte av väpnade konflikter, med de imperialistiska länderna på denna grund.

Det står emellertid annorlunda till med de imperialistiska länderna.

Så länge det kapitalistisk-imperialistiska systemet består, fortsätter den kapitalistiska imperialismens lagar att verka. Imperialisterna förtrycker och exploaterar alltid sitt eget folk i hemlandet och bedriver alltid aggression mot andra nationer och länder och förtrycker och exploaterar dem. De betraktar alltid kolonier, halvkolonier och inflytelsesfärer som källor till rikedom för sig själva. Imperialismens "civiliserade" ulvar har alltid ansett Asien, Afrika och Latinamerika såsom fett kött att kämpa om och sluka. De har aldrig upphört att i sina kolonier och inflytelsesfärer med olika medel undertrycka folkens kamp och resningar. Vilken politik de kapitalistiska imperialisterna än för, den nya eller den gamla kolonialismens, är motsättningen mellan imperialismen och de förtryckta nationerna oundgåelig. Denna motsättning är oförsonlig och synnerligen akut, den kan inte överskylas.

Vidare, de imperialistiska makterna kämpar ständigt med varandra i sin jakt efter marknader, råvarukällor, inflytelsesfärer och profiler på krigskontrakt. Ibland kan denna kamp bli en smula mindre akut, vilket kan resultera i vissa kompromisser eller till och med i bildande av "förbund av grupper av stater", men detta slags "avspänning", kompromisser och förbund ger alltid upphov till mera akuta, mera intensiva och mera omfattande motsättningar imperialisterna emellan.

De amerikanska imperialisterna, som går i den tyska, den italienska och den japanska fascismens fotspår, har allt sedan andra världskriget bedrivit en expansionspolitik i alla delar av världen. Med sin kamp mot Sovjetunionen som täckmantel har de gent emot Englands, Frankrikes, Tysklands, Japans och Italiens tidigare kolonier och inflytelsesfärer slagit in på en kurs som innebär aggression, annexion och herravälde. Likaledes med sin kampa mot Sovjetunionen som täckmantel har de utnyttjat efterkrigsförhållandena till att placera en kedja av kapitalistiska länder - England, Frankrike, Västtyskland, Japan, Italien, Belgien, Canada och Australien - under det amerikanska monopolkapitalets kontroll. Denna kontroll är politisk och ekonomisk såväl som militär.

Med andra ord, den amerikanska imperialismen försöker att bygga ett väldigt, aldrig tidigare skådat imperium i den kapitalistiska världen. Detta väldiga imperium, som den amerikanska imperialismen försöker bygga skulle innebär direkt förslavande inte blott av sådana besegrade nationer som Västtyskland, Italien och Japan jämte deras tidigare kolonier och inflytelsesfärer, utan även av Amerikas egna allierade under kriget, England, Frankrike, Belgien o.s.v. samt deras tidigare kolonier och inflytelsesfärer.

Vidare, i sitt försök att få till stånd detta, ifråga om storlek enastående imperium, har den amerikanska imperialismen som första mål att gripa den väldiga zon som ligger mellan Förenta Staterna och de socialistiska länderna. Samtidigt använder den alla medel till att bedriva underminering, sabotage och aggression mot de socialistiska staterna.

Här kanske vi får påminna om den välbekanta intervju, som kamrat Mao Tse-tung gav i augusti 1946 och vari han avslöjade den antisovjetiska rökridå, som de amerikanska imperialisterna då var i färd med att lägga ut, samt gav följande koncentrerade analys av världsläget:

 

Förenta Staterna och Sovjetunionen är åtskilda av en väldig zon som omfattar många kapitalistiska, koloniala och halvkoloniala länder i Europa, Asien och Afrika. Innan de amerikanska reaktionärerna har underkuvat dessa länder, kan ett angrepp mot Sovjetunionen inte komma ifråga. I Stilla havet behärskar Förenta staterna nu områden som är större än alla de tidigare brittiska inflytelsesfärerna där tillsammantagna, det kontrollerar Japan, den del av Kina som befinner sig under Kuomintangs välde, halva Korea och södra Stilla havet. De har länge kontrollerat Centraloch Sydamerika. De söker också att kontrollera hela det brittiska imperiet och Västeuropa. Under olika förevändningar vidtar Förenta staterna omfattande militära åtgärder och anlägger militära baser i många länder. De amerikanska reaktionärerna säger att de militärbaser som de anlagt och förbereder att anlägga över hela världen är riktade mot Sovjetunionen. Det är sant, dessa militära baser är riktade mot Sovjetunionen. För närvarande är det emellertid inte Sovjetunionen utan de länder i vilka dessa militärbaser befinner sig som är de första att lida av den amerikanska aggressionen. Jag tror att det inte kommer att dröja länge innan dessa länder inser vem som verkligen förtrycker dem, Sovjetunionen eller Förenta staterna. Den dagen ska komma då de amerikanska reaktionärerna finner att de har all världens folk emot sig.

Naturligtvis är det inte min mening att säga att de amerikanska reaktionärerna inte har för avsikt att angripa Sovjetunionen. Sovjetunionen är en av världsfredens försvarare och en mäktig faktor som hindrar de amerikanska reaktionärerna att lägga världen under sitt herravälde. Därför att Sovjetunionen existerar är det omöjligt för reaktionärerna i Förenta staterna och världen att förverkliga sina strävanden, det är orsaken till att de amerikanska reaktionärerna har ett så ursinnigt hat till Sovjetunionen och verkligen drömmer om att förinta denna socialistiska stat. Men det faktum att de amerikanska reaktionärerna nu trumpetar så högljutt om ett krig mellan Sovjetunionen och Förenta staterna och så snart efter andra världskriget skapar en så dålig atmosfär, nödgar oss att se till deras verkliga syften. Det visar sig att de under de antisovjetiska parollernas täckmantel riktar rasande angrepp motarbetarna och de demokratiska kretsarna i Förenta staterna och förvandlar alla de länder som är mål för Förenta staternas yttre expansion till amerikanska vasaller. Jag tycker att det amerikanska folket och folken i alla de länder som hotas av Förenta staternas aggression bör enas till kamp emot angreppen från de amerikanska reaktionärerna och deras hejdukar i dessa länder. Endast genom seger i denna kamp kan ett tredje världskrig undvikas; i annat fall är det oundvikligt. (Mao Tse-tung: "Talk with the American Correspondent Anna Louise Strong", Selected Works, Foreign Languages Press, Peking 1961, vol. IV, sid 99-100.)

På detta sätt avslöjade kamrat Mao Tse-tung för sexton år sedan mycket klart de amerikanska imperialisternas försök att skapa ett väldigt världsimperium och visade hur man kan omintetgöra de amerikansk imperialisternas vanvettiga planer på att förslava hela världen och hur man skall verka för att hindra ett tredje världskrig.

I det citerade avsnittet förklarar kamrat Mao Tse-tung att det finns en väldig zon mellan de amerikanska imperialisterna och de socialistiska länderna. Denna mellanliggande zon om sluter hela den kapitalistiska världen, Förenta staterna undan tagna. De amerikanska imperialisternas skrik om ett krig mot det socialistiska lägret visar att, medan de faktiskt förbereder ett angreppskrig mot de socialistiska länderna och drömmer om att förinta dem, tjänstgör deras rop och skrik också som en rökridå som döljer deras omedelbara syfte att bedriva aggression emot och förslava hela den mellanliggande zonen.

Denna aggressions- och förslavningspolitik, som den amerikanska imperialismen, med sitt begär efter världsherravälde, bedriver, möter motstånd i främsta rummet från de förtryckta nationerna och folken i den mellanliggande zonen, särskilt från de i Asien, Afrika och Latinamerika. Denna reaktionära politik har faktiskt tänt revolutioner bland de förtryckta nationerna och folken i Asien, Afrika och Latinamerika och har blåst under de revolutionära eldar som nu brunnit i dessa områden i över ett decennium. Revolutionens flammor i Asien, Afrika och Latinamerika skadar ytterligare det imperialistiska väldets grundvalar. De sprider sig och kommer säkerligen att sprida sig till allt vidare områden.

Under tiden intensifierar den amerikanska imperialistiska politiken för världsherravälde oundvikligen de gamla och de nya imperialistiska kolonialmakternas kamp om kolonier och inflytelsesfärer. Den intensifierar också kampen mellan den amerikanska imperialismen med dess kontrollpolitik och de andra imperialistiska makterna, som motsätter sig denna kontroll. Denna kamp berör imperialisternas vitala intressen och de imperialistiska kombattanterna visar varandra ingen förskoning, ty varje sida strävar att strypa den andra.

De amerikanska imperialisternas och deras kompanjoners politik mot de förtryckta nationerna och folken i Asien, Afrika och Latinamerika, vilka kämpar för sin egen befrielse, är en ytterligt reaktionär politik av förtryck och bedrägeri. De socialistiska länderna, som handlar i en stark känsla av sin plikt, bedriver naturligtvis en politik som innebär sympati för och understöd åt den nationella och demokratiska kampen i dessa områden. Dessa två slag av politik är fundamentalt olika, motsättningen dem emellan visar sig oundvikligen i dessa områden. De moderna revisionisternas politik gent emot dessa områden tjänar de facto den imperialistiska politikens syften. Följaktligen visar sig oundvikligen också i dessa områden motsättningen mellan marxist-leninisternas politik och den som de moderna revisionisterna bedriver.

Befolkningen i dessa områden i Asien, Afrika och Latinamerika utgör mer än två tredjedelar av hela folkmängden i den kapitalistiska världen. Revolutionens ständigt stigande flod i dessa områden, kampen om dem mellan de gamla och de nya imperialistiska kolonialmakterna visar klart att dessa områden är brännpunkten för alla den kapitalistiska världens motsättningar, det kan också sägas att de utgör brännpunkten för motsättningarna i världen. Dessa områden är de svagaste länkarna i den imperialistiska kedjan och världsrevolutionens stormcentrum.

De senaste sexton årens erfarenheter har till alla delar bekräftat riktigheten i kamrat Mao Tse-tungs tes om var brännpunkten för motsättningarna i världen befinner sig efter andra världskriget.

 

HAR BRÄNNPUNKTEN FÖR MOTSÄTTNINGARNA I VÄRLDEN FÖRFLYTTATS?

Under de senaste sexton åren har väldiga förändringar ägt rum i världen. De viktigaste av dem är:

1. I och med bildandet av ett antal socialistiska stater i Europa och Asien och folkrevolutionens seger i Kina har dessa länder tillsammans med Sovjetunionen bildat det socialistiska lägret, som består av tolv länder: Albanien, Bulgarien, Ungern, Vietnam, Tyska Demokratiska Republiken, Kina, Korea, Mongoliet, Polen, Rumänien, SSRU och Tjeckoslovakien, och har en sammanlagd folkmängd av ettusen miljoner. Detta har åstadkommit en grundläggande ändring i styrkebalansen i världen.

2. Sovjetunionens och hela den socialistiska världens styrka har växt i betydande grad och dess inflytande har starkt utvidgats.

3. I Asien, Afrika och Latinamerika har den nationella be frielserörelsen och folkens revolutionära rörelse inom stora områden förintat och förintar alltjämt med ett åsknedslags kraft den amerikanska imperialismens och dess kompanjoners positioner. Det heroiska kubanska folket har vunnit stora segrar i sin revolution sedan det störtade det reaktionära välde, som den amerikanska imperialismens hejdukar utövade, och slog in på vägen till socialismen.

4. Det har förekommit ny aktivitet och nya framsteg i den kamp för demokratiska rättigheter och socialism som förs av arbetarklassen och det arbetande folket i de europeiska och amerikanska kapitalistiska länderna.

5. De kapitalistiska ländernas olikmässiga utveckling har blivit mera utpräglad. Det har förekommit vissa nya företeelser bland de kapitalistiska krafterna i Frankrike, som börjar bli djärva nog att sätta sig upp emot Förenta staterna. Motsättningen mellan England och Förenta Staterna har skärpts ytterligare. De i andra världskriget besegrade staterna, Västtyskland, Italien och Japan, har under Förenta Staternas fostran åter kommit på fötterna och bemödar sig i olika mån att skaka av sig dess övervälde. Militarismen har återuppstått i Västtyskland och Japan, och dessa länder håller åter på att bli krigshärdar. Före andra världskriget var Tyskland och Japan Förenta Staternas mest betydande rivaler. I dag stöter Västtyskland åter samman med den amerikanska imperialismen såsom dess främsta konkurrent på den kapitalistiska världsmarknaden. Konkurrensen mellan Japan och Förenta Staterna håller också på att bli allt skarpare.

6. Medan olikmässigheten i de kapitalistiska ländernas utveckling blir allt mera utpräglad, skärpes också den ekonomiska och politiska konkurrensen mellan de monopolkapitalistiska grupperna i varje kapitalistiskt land.

Alla dessa förändringar visar, att folken i de olika länderna, om de vaknar upp och enas, kan slå de amerikanska imperialisterna och deras hejdukar och vinna frihet och frigörelse för egen del.

Dessa förändringar visar också att ju större de socialistiska ländernas styrka är, ju fastare det socialistiska lägrets enhet är, ju bredare de undertryckta nationernas frihetsrörelse är och ju kraftfullare den kamp är som proletariatet och det förtryckta folket i de kapitalistiska länder för, desto större är möjligheten att lägga bojor på imperialisterna på sådant sätt att de inte vågar trotsa folkets vilja och desto större är också möjligheten att förhindra ett nytt världskrig och bevara världsfreden.

Dessutom visar dessa förändringar, att motsättningarna mellan den amerikanska imperialismen och de övriga imperialistiska länderna håller på att fördjupas och skärpas och att nya konflikter håller på att utvecklas dem emellan.

Segern - i det kinesiska folkets revolution, segrarna i uppbygget i alla de socialistiska länderna, den nationella demokratiska revolutionens seger i många länder och segern för det kubanska folkets revolution har varit hårda slag mot de amerikanska imperialisternas vilda planer på att förslava världen. I syfte att genomföra sin aggressionspolitik har de amerikanska imperialisterna under senare år, samtidigt som de bedrivit antisovjetpropaganda, varit särskilt aktiva i sin propaganda mot Kina. Avsikten med denna propaganda är naturligtvis att föreviga deras på våld baserade ockupation av vårt område Taiwan och bedriva kriminell undermineringsverksamhet av alla slag mot vårt land. På samma gång är det tydligt att de amerikanska imperialisterna utnyttjar sin propaganda mot Kina för ett annat viktigt praktiskt syfte, nämligen för att kontrollera och förslava Japan, Sydkorea och hela sydöstra Asien. De "japansk-amerikanska ömsesidiga samarbets- och säkerhetspakten", SEATO o.s.v. är amerikanska instrument för att kontrollera och förslava en hel hop länder i detta område.

I åratal har de amerikanska imperialisterna, både öppet och i det fördolda, understött de indiska reaktionärerna och Nehru regeringen. Vad är deras verkliga syfte härmed? De försöker att på smygvägar förvandla Indien, som tidigare var en koloni under det brittiska imperiet och fortfarande är medlem av det brittiska samväldet, till en amerikansk inflytelsesfär och göra den "mest lysande juvelen" i den brittiska imperiekronan till en juvel i yankeedollarnas imperiekrona. För att nå detta mål måste Förenta Staterna först skapa en förevändning eller lägga ut en rökridå, att vilseleda folket i Indien och hela världen med. Följaktligen bedriver de kampanj mot Kina och mot den så kallade kinesiska aggressionen, fastän de själva inte tror att det finns något sådant som "kinesisk aggression". I Nehruregeringens militära operationer ser de amerikanska imperialisterna ett gyllene tillfälle att kontrollera Indien. Sedan Nehru provocerat fram den kinesisk-indiska gränskonflikten kom de amerikanska imperialisterna övermodigt inklivande i Indien, med kampen mot Kina som förevändning, och utvidgar nu sitt inflytande där på de militära, politiska och ekonomiska områdena.

De amerikanska imperialisternas omfattande intrång utgör ett viktigt steg i de amerikanska reaktionärernas nykolonialistiska planer på Indien. De är ett viktigt utvecklingsmoment i den kamp som de imperialistiska länder öppet och fördolt för om marknader och inflytelsesfärer och för en nyuppdelning av världen. Denna Förenta Staternas imperialistiska handling kommer med nödvändighet att påskynda ett nytt uppvaknande bland det indiska folket och samtidigt att intensifiera motsättningen mellan brittisk och amerikansk imperialism i Indien.

Förlusten av de gamla kolonierna, den nationalrevolutionära rörelsens utbredning och den kapitalistiska världsmarknadens krympning medför inte bara att de imperialistiska länderna fortsätter sin kamp om bytet i många delar av Asien, Afrika, Latinamerika och Australien , utan att denna kamp nu också träder i dagen också i Västeuropa, kapitalismens klassiska hemland. Aldrig förr i historien har slagsmålet mellan de imperialistiska länderna varit så utbrett i fredstid och nått in i Västeuropas alla hörn, och aldrig förr har det tagit formen av ett rasande kiv om industriellt utvecklade områden såsom Västeuropa. Den europeiska gemensamma marknaden (EEC), som består av de sex länderna Västtyskland, Frankrike, Italien, Belgien, Nederländerna och Luxemburg, det europeiska frihandelsförbundet (EFTA) som omsluter sju länder med Storbritannien i spetsen, och den atlantiska gemenskap, som Förenta Staterna energiskt planerar, är uttryck för de imperialistiska makternas allt häftigare kamp om de västeuropeiska marknaderna. Vad kamrat Togliatti och andra kamrater kallar "den italienska handelns utveckling i alla riktningar" (Teser till IKP:s X. kongress) bevisar i verkligheten att de italienska monopolkapitalisterna sträcker sig ut efter marknader.

Utanför Västeuropa visar den öppna träta som nyss förekom över de amerikanska restriktionerna på den japanska bomullsexporten att kampen om marknader mellan Förenta Staterna och Japan blir alltmera uppenbar.

Kamrat Togliatti och andra kamrater säger: "Kolonialregimen har nästan helt fallit samman" (Togliattis rapport på IKP:s X. kongress) och "det finns inte längre några inflytelsesfärer bevarade för imperialismen i världen" (Togliattis tal vid IKP:s CK:s sammanträde den 21 juli 1960). Andra säger "det är bara femtio miljoner människor på jorden som ännu stönar under kolonialt välde" och av kolonialsystemet finns endast spår kvar. Enligt deras åsikt är kampen mot imperialismen inte längre den slitsamma uppgiften för folken i Asien, Afrika och Latinamerika. En sådan åsikt har ingen verklighetsgrund alls. De flesta länderna i Asien, Afrika och Latinamerika är fortfarande offer för aggression och förtryck från imperialismens sida, för gammal och ny kolonial förslagning. Ehuru ett antal länder under senaste åren vunnit oavhängighet, befinner sig deras hushållning fortfarande under utländskt monopolkapitals kontroll. I vissa länder har de gamla kolonialisterna fördrivits, men ännu mäktigare och farligare kolonialister av en ny typ har tvingat sig in och utgör ett allvarligt hot mot många nationers tillvaro i dessa områden. Folken i dessa områden har ännu långt ifrån slutfört sin kamp mot imperialismen. Till och med för ett land som vårt, vilket genomfört sin nationella demokratiska revolution och dessutom segrat i sin socialistiska revolution, kvarstår alltjämt uppgiften att bekämpa de amerikanska imperialisternas aggression. Vårt territorium Taiwan hålles fortfarande med våld ockuperat av de amerikanska imperialisterna. Många imperialistiska länder vägrar ännu i dag att erkänna den stora Folkrepubliken Kina, och Kina är fortfarande med orätt berövat sin rättmätiga ställning i Förenta nationerna. Kampen mot imperialismen, mot ny och gammal kolonialism, förblir den främsta och mest trängande uppgiften för de förtryckta nationerna och folken i Asiens, Afrikas och Latinamerikas väldiga områden.

De förändringar som under de senaste sexton åren ägt rum i världen har om och om igen bevisat att motsättningarna i efterkrigsvärlden har sin brännpunkt i motsättningen mellan den amerikanska imperialismens förslavningspolitik och folken i alla länder samt mellan den amerikanska imperialistiska politiken för världsomfattande expansion och de övriga imperialistiska makterna. Denna motsättning kommer till uttryck särskilt i motsättningen mellan de amerikanska imperialisterna och deras lakejer å ena sidan och de förtryckta nationerna och folken i Asien, Afrika och Latinamerika å andra sidan, och i motsättningen mellan de gamla och de nya kolonialisterna i deras kamp om dessa områden.

 

[FORTSÄTTNING]

1963 KKP